Kumu külastus/ RAPORT

KUMU



Meie Kumu tuur algas Eesti kunstnike klassikalisest modernismist.

Nikolai Triik ''Ants Laikmaa portree'' 1913
Esimene maal, mis mulle silma jäi, oli N.Triigi Laikmaa portree. Mulle meeldib kuidas ta on varjud ja valgused välja toonud roosa ja rohelisega nüansiga, mis muudab teose mõnusalt helendavaks.

 Konrad Mägi ''Meditatsioon'' 1915-1916.
Vaadates Konrad Mägi teoseid, siis ma koheselt armusin tema värvikasutusse. Tema ilusad, kuidagi soojad ja mõnusad toonid tekitasid hinge tuld sütitava tunde. Tundsin kohe seost iseendaga, sest kasutan ka palju palju värve nii oma töödes kui ka üleüldiselt elus. Mõnus värvikasutus lisab elule vürtsi! Ülemises maalis meeldivad mulle ka juugendlikud jooned ning naise salapärane hoiak, mis tekitab küsimuse, mida neiu küll vaatab seal?.

Konrad Mägi ''Veneetsia'' 1922-1923
See teos viis mind tagasi Veneetsiasse, kus ma paar aastat tagasi  käisin. K.Mägi on suutnud värvidega täpselt anda edasi seda, mida mina seal tundsin. Pildil on tunda kergjat õrna vahemerelist hõngu, mida paadiga sõites igal pool tunda oli, kuid tugev vastandvärviline oranzi kontrast annab korralikut juurde kuuma päikselist ilma ning samaaegselt Veneetsias toimuvat melu ja saginat, mida turistid seal tekitasid. 

Konrad Mägi ''Maastik kividega'' (1913 - 1914)
Ning veel üks teos K.Mägi poolt. See ekspressionismist mõjutusi saanud maal viis mind sooja, kuid tuulisesse suve õhtupoolikusse. Taaskord tema värvitoonid on hoolimata nö tugevast tuulest suutnud tekitada hinge hõõguva tunde. 



Vahelduseks maalidele, näidati meile ka suurt ruumi, mida täitsid erinevad portreede skulptuurid. Kõige meeldejäävaks jäi muidugi Tamara Ditmani skulptuur kajaka peast, mida ma enne giidi mainimist pole tähele pannudki. Miks ta seal on, peab iga vaataja ise endale lahti mõtestama.. Igatahes huvitav!



Kaarel Liimandi autportree (1936)
Järgmisena köitis mu pilku Liimandi autoportree. Algul tundus, et tema näol valdab rahulolu. Kuid jäädes pikemalt vaatama, siis on tunda tema õlul hoopis rasket koormat, väsimust, muret.. Uurisin veel järgi, et Liiman hukkus väga noorena, 35-aastasena, hävituspataljonis.

Endel Kõks ´´Kohvikus´´ 1942
See maal meenutas mulle kohe millegipärast Toulouse-Lautreci teoseid. Minu meelest neil on sarnane värvikasutus ning pintslitehnika, mis jätab mulje nagu oleks maal triibutatud.

Richard Uutmaa ´´Rukkilõikajad´´ (1941)
Seejärel jõudsime nõukogude kunsti alasse. Siin mulle meeldis rukkilõikajate maal..

Ants ja Helve Viidalepp ´´Noored mudellendurid´´ 1951
.. ja maal pioneerilastest. See on justkui nagu vanaaegne foto. Nõukogude aeg oli küll kohutav, aga siin on minu meelest tabatud õrna ja vahvat hetke.


Riho Kuld ''Akvalangistid'' (1965)
Giidi sõnul üks ägedamaid skulptuure Kumus ning ma pean temaga nõustuma. Päris geniaalselt tehtud. Kujuures algul arvasin, et tegemist on mingite lendajatega, kes on moondunud nägudega ja suurte suudega :D


Ülo Sooster ´´Mõranenud muna´´ (1967)
Kuna ma olen mingi imelik munade fänn, ja mul meeldib kõik, mis on munadega seotud, alates kanast, toitudest jms, siis ei jää tahaplaanile ka kunst munadest. 

See on ka üks mõnus värvikirev ja emotsioonikas maal, mis mulle väga meeldis ja silma jäi. Hetkel kahjuks autorit ei leidnud.
.

Midagi abstraktset veel lõppu.

See oli minu esimene Kumu külastus, ning meelsasti tahaks ka tagasi minna. Päris suur hulk teoseid jäi vaatamata- ei jõua ju kõigile pikalt keskenduda vähese aja jooksul. Sain teada palju uusi ja andekaid eesti maalikunstnikke, kellest polnud enne kuulnudki. Ning taaskord veendusin, et Konrad Mägi tegi kunagi imelisi asju.

Kommentaarid